Keinginan terhalang

SAYA berumur 55 tahun. Isteri pula berumur 51 tahun dan sudah menopaus. Sesekali dalam setahun rasa ingin mengadakan hubungan kelamin, tetapi kemaluan isteri saya kering. Apabila melakukan hubungan, ereksi tidak dapat memasukkan disebabkan kemaluannya sakit dan ketat.

Adakah apa-apa ubat atau (krim pelincir) yang membolehkan alat kelamin isteri saya menjadi basah, seterusnya dapat ‘bersama’ tanpa berasa sakit?

MAHU TAHU
Shah Alam, Selangor

Hubungan keintiman seksual tiada had umur kerana naluri, nafsu dan syahwat kekal sehingga ke liang lahad. Bagi wanita dan lelaki veteran yang masih ingin melakukan hubungan penetratif seksual, mereka perlu bersedia.


Ada beberapa cabaran yang sebahagiannya ialah anggota sulit isteri yang kering, kesat, pembukaan faraj yang sempit dan mengecut, manakala anggota sulit suami yang tidak dapat erek lama dan kurang kepadatannya.


Anggota sulit wanita yang masih ada kemampuan mendapat zuriat berada dalam keadaan gebu, lembut dan mudah meluas. Ini kerana kesan dan pengaruh hormon kewanitaan estrogen kepada kulit dan otot lantai pelvis.


Apabila wanita itu putus haid, dalam masa lima tahun kulit menjadi kesat dan faraj menjadi sempit jika persetubuhan penetratif jarang atau tidak dilakukan.


Cara untuk menjaga anggota itu supaya sentiasa lembut dan tidak sempit ialah menyapu gel pelembap atau perapi anggota sulit perempuan berbentuk krim kepada bahagian luar iaitu di bibir besar dan kecil.


Kadangkala wanita boleh gunakan batang plastik yang dikenali sebagai alat pelega atau ‘dilator’ untuk melegakan pembukaan faraj supaya sentiasa dalam keadaan bersedia bagi memudahkan suami menyalurkan ereksinya ke dalam tanpa wanita veteran itu terasa sakit.


Ini satu pendekatan untuk mengelakkan faraj daripada menjadi tidak berguna.


Lelaki yang mengalami lemah tenaga batin iaitu gagal mencapai ereksi yang sesuai untuk melakukan hubungan penetratif boleh jumpa doktor untuk rawatan moden. Jangan membazirkan duit berjumpa tukang urut kerana perbuatan itu sia-sia saja.


Jangan makan ubat kuat yang dijual di pasaran kerana kebanyakannya ada campuran ubat beracun dan boleh memudaratkan kesihatan. Jumpa doktor untuk pemeriksaan dan rawatan.

0 comments: